Mijn uit je dip stappenplan

Laatst had ik een mini mentalbreakdown bij mijn studiebegeleider. Ik was weer afgegleden in een enorme dip en ik wist niet meer hoe ik daar weer uit moest komen. Ik heb het al tig keer eerder gedaan, het komt elke keer neer op dezelfde cocktail van positieve dingen, en toch vergeet ik het steeds. Daarom voor mezelf een geheugensteuntje. Misschien heb jij er nog wat aan.

Gas terug en tijd voor mezelf

Nee, ik heb hier geen zin in. Ik vind alles leuk en ik wil niks schrappen, want ik denk dat ik overal positieve energie van krijg. Hoogstwaarschijnlijk ben ik vergeten dat ook leuke dingen me energie kosten en dat ik daardoor weer heel moe ben. Als ik moe ben wil ik me graag terugtrekken en rustig aan doen. Dat is oké. Ik moet mezelf die tijd gunnen. Desnoods plan ik het letterlijk in in mijn agenda. Het lijkt altijd alsof het nooit meer beter wordt, maar dat wordt het wel! Rust is de eerste stap.

Stop met veroordelen en omarm jezelf

Als ik weer in een dip zit, is dit 99% zeker omdat ik mezelf weer stom en raar vind. Ik ben niet stom of raar. Ik ben Carlijn en ik ben hartstikke leuk! En als anderen mij toevallig toch stom, raar of lelijk vinden, is dat lekker niet mijn probleem. Niemand wordt door iedereen leuk gevonden. Ik moet mezelf leuk vinden. Ik moet oud worden met mijzelf. En ik ben leuk, klaar. Jezelf niet veroordelen kun je leren. Elke keer wanneer je denkt “Nee, dat wil/doe/durf ik niet want straks…” corrigeer je jezelf bewust: Nee, IK wil dit, dus ik doe het.

Volg je hart

Ik vind volg je hart altijd zo’n uitgekauwde, zweverige rotspreuk maar het is wel waarheid. Hoofd uit, hart aan. Waar heb ik zin in? Dan doe ik dat. Ik moet mezelf weer opladen, lief zijn voor mezelf. Dus als ik om 3 uur ’s nachts wakker word en zin heb in een zak chips, trek ik die gewoon open. Ik wil mezelf niks meer ontnemen door allerlei belachelijke, zelf opgelegde regels. Als ik iedere ochtend wil ontbijten met patat, dan is dat oké. Wedden dat ik, wanneer ik mezelf weer deze ruimte geef, helemaal niet meer de behoefte heb om iedere dag friet te eten? En dit werkt niet alleen met friet. Het gaat om jezelf iets gunnen en doen wat goed voelt.

3 thoughts on “Mijn uit je dip stappenplan

  1. Mooie tips. Volg je hart vind ik zelf altijd een hele lastige. Het zal inderdaad niet zo zijn dat je eindeloos maar friet wilt eten, als je jezelf de ruimte geeft om dat wel te doen. Volg je hart… Voor mij nog steeds een zweverig iets, waar ik veel moeite mee heb, maar wel goed om er weer eens aan herinnert te worden en er weer eens goed over na te denken (lekker “in het hoofd” en niet vanuit het hart, zeg maar ;-))
    Kim onlangs geplaatst…Mens, wat ben je mooi…My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge